Efforts to enhance resilience of Estes Park transmission lines to begin Feb. 27

Air flow spoilers will be installed via helicopter to reduce line galloping

ESTES PARK, Colo., – The Western Area Power Administration (WAPA) will begin the first portion of a three-phase project on Tuesday, Feb. 27, to help mitigate future transmission power outages in Estes Park and the surrounding area. The project responds to the transmission power outage on Oct. 29, 2023, when inclement weather caused the new WAPA transmission lines to gallop.

Description: Air flow spoilers on transmission lines.

Contractors hired by WAPA will install air flow spoilers, devices that attach directly to power lines that help to reduce swaying of the lines, also called galloping. These spoilers will be installed on the 16-mile double-circuit transmission lines that deliver electricity to the Town of Estes Park.

Line galloping typically occurs when ice builds up on the lines. Wind pushes against this increased surface area; the lines begin to sway and jump, or “gallop.” If one span (or line) contacts another or something nearby, safeguard mechanisms called relays disconnect the lines to protect them from damage, which cuts off power.

The event prompted Estes Park Power and Communications, WAPA and Platte River Power Authority (Platte River), the wholesale electricity generation and transmission provider for Estes Park, Fort Collins, Longmont and Loveland, to quickly implement a plan to enhance the resiliency of the transmission lines. Many of Platte River's transmission lines have air flow spoilers to mitigate transmission power outages from line galloping.

Air flow spoilers are rigid plastic thermal coils that wrap around sections, or spans, of transmission lines and help reduce galloping. The installation will occur on one line at a time, meaning that power will flow through one line while air flow spoilers are installed on the other. This approach allows for continued power delivery to customers of Estes Park Power and Communications during the work, which will occur via helicopter. The Town of Estes Park is not expected to experience any power outages as a result of this project, but during each phase there will be a single source of power serving the town.

The first phase of the project is expected to last 10 days with anticipated completion by Thursday, March 7. The second phase is tentatively scheduled for March 8 and will last about 10 days. Successful completion of the first two phases will determine the timeline of the final stretch of this project. Platte River will notify the Town as each phase is completed.

Note: While this project was originally scheduled to begin on Monday, Jan. 22, it was rescheduled under advisement from WAPA.

# # #

Los esfuerzos para mejorar la resistencia de las líneas de transmisión de Estes Park comenzarán el 27 de febrero

Se instalarán spoilers de flujo de aire mediante un helicóptero para reducir el "galopeo" de las líneas

ESTES PARK, Colo. – La Administración de Áreas Occidentales de Energía (WAPA, por sus siglas en inglés) comenzará la primera parte de un proyecto de tres fases el martes 27 de febrero para ayudar a mitigar futuros apagones de energía en Estes Park y sus alrededores. El proyecto es una respuesta ante el apagón de la transmisión el 29 de octubre del 2023, cuando las malas condiciones climáticas hicieron que las nuevas líneas de transmisión de WAPA galoparan.

Descripción: spoilers de flujo de aire en líneas de transmisión.

Contratistas contratados por WAPA instalarán spoilers de flujo de aire, dispositivos que se conectan directamente a las líneas de energía y ayudan a reducir el balanceo de las líneas, también llamado galopeo. Estos spoilers se instalarán en las líneas de transmisión de doble circuito de 16 millas que suministran electricidad a la ciudad de Estes Park.

El galopeo de las líneas generalmente ocurre cuando se acumula hielo en las líneas. El viento empuja contra esta mayor superficie; las líneas comienzan a balancearse y saltar, o galopar. Si un tramo (o línea) toca otro o algo cercano, los mecanismos de seguridad llamados relés desconectan las líneas para protegerlas de daños, lo que provoca un apagón.

El evento llevó a Estes Park Power and Communications, WAPA y Platte River Power Authority (Platte River), el proveedor mayorista de generación y transmisión de electricidad para Estes Park, Fort Collins, Longmont y Loveland, a implementar rápidamente un plan para mejorar la resiliencia de las líneas de transmisión. Muchas de las líneas de transmisión de Platte River tienen spoilers de flujo de aire para mitigar los apagones por el galopeo de las líneas.

Los spoilers de flujo de aire son bobinas térmicas de plástico rígido que se envuelven alrededor de secciones, o tramos, de las líneas de transmisión y ayudan a reducir el galopeo. La instalación se llevará a cabo en una línea a la vez, lo que significa que la energía fluirá a través de una línea mientras se instalan los spoilers de flujo de aire en la otra. Este enfoque permite el suministro continuo de energía a los clientes de Estes Park Power and Communications durante el trabajo, que se realizará mediante un helicóptero. No se espera que la ciudad de Estes Park experimente cortes de energía como resultado de este proyecto, pero durante cada fase habrá una única fuente de energía que servirá a la ciudad.

Se espera que la primera fase del proyecto dure diez días y se complete aproximadamente el jueves 7 de marzo. La segunda fase está programada tentativamente para el 8 de marzo y durará aproximadamente 10 días. La finalización exitosa de las dos primeras fases determinará el cronograma de la etapa final de este proyecto. Platte River notificará a la ciudad a medida que se complete cada fase.

Nota: Aunque este proyecto originalmente estaba programado para comenzar el lunes 22 de enero, fue reprogramado bajo recomendación de WAPA.

View more news releases